«Τα έξι χρόνια του Μουσείου της Ακρόπολης συμπίπτουν με έξι χρόνια δοκιμασίας για τον ελληνικό λαό, και νομίζω ότι το σθένος, η νεανικότ...
«Τα έξι χρόνια του Μουσείου της Ακρόπολης συμπίπτουν με έξι χρόνια δοκιμασίας για τον ελληνικό λαό, και νομίζω ότι το σθένος, η νεανικότητα, η εξωστρέφειά του δείχνουν ότι πάμε καλά. Υποφέρουμε, αλλά θα βγούμε ακέραιοι και ίσως πιο δυνατοί», τόνισε ο αν. υπουργός Πολιτισμού, Νίκος Ξυδάκης, αναφερόμενος στα έκτα γενέθλια του Μουσείου της Ακρόπολης.
Τα γενέθλια γιορτάζονται με μια σημαντική πρωτοβουλία: την παρουσίαση μοναδικών έργων από αρχαιολογικά Μουσεία της χώρας, τα οποία για διάφορους λόγους - κυρίως απόστασης και δυσκολίας προσβασιμότητας - δεν είναι γνωστά. Πρώτη επιλογή το Αρχαιολογικό Μουσείο της Σαμοθράκης, ένα από τα σπουδαιότερα λόγω σημασίας ευρημάτων, το οποίο βρίσκεται σε φάση ριζικής ανανέωσης και παραμένει κλειστό.
Στην έκθεση, με θέμα τα περίφημα Μυστήρια των Μεγάλων Θεών της Σαμοθράκης - οι οποίοι θεωρούνταν ότι προστάτευαν τους μυημένους από τους κινδύνους της θάλασσας, ενώ οι ίδιοι οι μύστες πίστευαν ότι γίνονταν ευσεβέστεροι και πιο δίκαιοι άνθρωποι -, παρουσιάζονται ευρήματα από τις ανασκαφές του Ιερού των Μεγάλων Θεών, της Νεκρόπολης του οικισμού και της μινωικής εγκατάστασης στο Μικρό Βουνί, τα οποία για πρώτη φορά βγαίνουν έξω από το νησί. Παράλληλα, σε ψηφιακά βίντεο υπάρχουν αναπαραστάσεις των ιερών κτηρίων και των μυστηριακών τελετουργιών που γίνονταν, καθώς και εικόνες του φυσικού τοπίου σε ταινία - ντοκιμαντέρ του Κώστα Γαβρά.
Η έκθεση παρουσιάζεται στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου και οργανώνεται με βάση δύο κυκλικές κατασκευές του ιερού. Η πρώτη είναι ο θεατρικός κύκλος με αναβαθμούς για όρθιους θεατές, βωμό στο κέντρο και βάθρα αγαλμάτων στην περιφέρεια, από τα οποία σώθηκαν πολλές χάλκινες βλεφαρίδες. Εκεί βρέθηκε το χρυσό λιονταράκι περσικής προέλευσης που κοσμούσε κάποιο ρούχο ή αντικείμενο. Το δεύτερο κυκλικό κτήριο που παίζει καταλυτικό ρόλο στη σκηνοθεσία της έκθεσης, είναι η Θόλος της βασίλισσας Αρσινόης Β΄, που την αφιέρωσε στους Μεγάλους Θεούς, μεταξύ του 288 και 270 π.Χ. Η κατασκευή έχει προθήκες που υποδέχονται τον μεγαλύτερο αριθμό των εκθεμάτων.