-Ζητούν να μάθουν για ποιον λόγο δεν επέτρεψαν σε ομιλητή να κάνει παρουσίαση στα Τούρκικα(!) Σε μια απαράδεκτη γκάφα άγνοιας υπέπεσαν...
Σε μια απαράδεκτη γκάφα άγνοιας υπέπεσαν βουλευτές του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης οι οποίοι κατέθεσαν από κοινού ερώτηση προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων ζητώντας να ενημερωθούν τους λόγους για τους οποίους απαγορεύτηκε η χρήση της τουρκικής γλώσσας σε συνέδριο με θέμα τη Συνθήκη της Λωζάννης που πραγματοποιήθηκε στην Κομοτηνή.
Πρόκειται για το γνωστό διήμερο συνέδριο με θέμα «Η Συνθήκη της Λωζάννης 90 χρόνια μετά: Οι μειονοτικές ρυθμίσεις» που διοργάνωσαν το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης των Παιδιών της Μουσουλμανικής Μειονότητας στη Θράκη και το Ελληνικό Ίδρυμα Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ) στα τέλη του Νοεμβρίου στη γειτονική Κομοτηνή.
Τότε ένας εκ των ομιλητών εξέφρασε την επιθυμία του να κάνει χρήση της Τουρκικής γλώσσας κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του θέματός του. Κάτι τέτοιο δεν επετράπη τελικώς από τους διοργανωτές, με τον ομιλητή να αποχωρεί, ενώ αντίστοιχη στάση κράτησαν συγκεκριμένοι πολιτικοί κύκλοι της περιοχής.
Στην ερώτησή τους οι Βουλευτές, μεταξύ των οποίων και οι δυο βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στη Θράκη κ. Ζεϊμπέκ Χουσεΐν και Καρά Γιουσούφ Αϊχάν, αναφέρουν μεταξύ άλλων πως «η χρήση της οποιασδήποτε μητρικής γλώσσας ως μέσο έκφρασης είναι ένα δικαίωμα που εκπορεύεται από την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και από τις συμβάσεις - πλαίσια που ακολούθησαν, επεκτείνοντας την». Ωστόσο αυτό που φαίνεται πως αγνοούν ή παραλείπουν να αναφέρουν δεν είναι άλλο από το γεγονός πως ο εν λόγω ομιλητής, κ. Εβρέν Δεδέ – δημοσιογράφος της μειονότητας - είναι Πομακικής καταγωγής και μάλιστα από τον ορεινό ακριτικό οικισμό Δημάριο και ως γνωστόν η μητρική γλώσσα των Πομάκων δεν είναι η τουρκική. Ως εκ τούτου δεν πρόκειται για κάποιον Τούρκο υπήκοο στον οποίο απαγορεύτηκε η χρήση της μητρικής του γλώσσας κατά τη διάρκεια του συνεδρίου.
Άξιο μνείας το γεγονός πως στο κείμενο της ερώτησης των βουλευτών στηλιτεύεται εμμέσως πλην σαφώς ακόμη και η παρουσία του Υπουργείου Εξωτερικών στο συνέδριο, κάτι που γεννά πολλαπλά ερωτηματικά τα οποία μπορούν να δημιουργήσουν «ζητήματα» στην περιοχή.
Αναλυτικά στο κείμενο της ερώτησης αναφέρονται τα εξής:
Αποτροπή - απαγόρευση της χρήσης της τουρκικής γλώσσας σε συνέδριο που έλαβε χώρα στην Κομοτηνή με θέμα: «Η Συνθήκη της Λωζάννης 90 χρόνια μετά: Οι μειονοτικές ρυθμίσεις»
To Πρόγραμμα Εκπαίδευσης των Παιδιών της Μουσουλμανικής Μειονότητας στη Θράκη και το Ελληνικό Ίδρυμα Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ) διοργάνωσαν στην Κομοτηνή στα τέλη του Νοεμβρίου του 2013, ανοιχτό συνέδριο με τον παραπάνω τίτλο. Στη δεύτερη συνεδρία ένας εκ των προσκεκλημένων ομιλητών επέλεξε να πραγματοποιήσει την ομιλία του στην τούρκικη γλώσσα., όπως εγκαίρως είχε ενημερώσει τους διοργανωτές. Για το λόγο αυτό άλλωστε παρευρισκόταν στο συνέδριο και επίσημη μεταφράστρια, που κλήθηκε από τη Θεσσαλονίκη, γι' αυτόν ειδικά το σκοπό. Η ομιλία όμως ουδέποτε πραγματοποιήθηκε, με τους διοργανωτές να αναλαμβάνουν εν τέλει την ευθύνη χωρίς, όμως να προβούν σε περαιτέρω διευκρινήσεις για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες πάρθηκε η συγκεκριμένη απόφαση, παρά μόνο ότι «έπρεπε να βρούμε μια λύση να συνεχιστεί αυτή τη στιγμή η συνάντηση». Αρκετοί εκ των παρευρισκομένων αντέδρασαν στην απαράδεκτη απόφαση και ορισμένοι εξ αυτών αποχώρησαν ως ένδειξη διαμαρτυρίας, παρουσία αξιωματούχων της ελληνικής κυβέρνησης. Η μέριμνα για την παρουσία επίσημου μεταφραστή μας προϊδεάζει πως από πλευράς διοργανωτών δεν υπήρχε κάποια ένσταση για την ομιλία στην τούρκικη γλώσσα. Η παρουσία όμως στελεχών του Υπουργείου Εξωτερικών σε ένα συνέδριο εντός ελληνικών συνόρων για τη Συνθήκη της Λωζάνης και τη μειονότητα σε συνδυασμό με τη ξαφνική αλλαγή στάσης των διοργανωτών γεννά πολλά ερωτηματικά.
Το δεύτερο μελανό σημείο του συνεδρίου αποτέλεσε η τοποθέτηση του Γενικού Γραμματέα Θρησκευμάτων κ. Γ. Καλαντζή. Ανεξάρτητα από τη θέση του καθενός/μιας για τη μειονότητα και τα ειδικά ζητήματά της, οφείλει να δείχνει τον απαιτούμενο σεβασμό και να μην απευθύνεται με απαξιωτικούς και εμπρηστικούς χαρακτηρισμούς, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για εκπρόσωπο της πολιτείας και μάλιστα του πολιτικού προϊσταμένου για τη διδασκαλία της τούρκικης γλώσσας στα μειονοτικά σχολεία, που προσκλήθηκε σε ένα συνέδριο και μάλιστα με το συγκεκριμένο περιεχόμενο.
Αναφερόμενος στο ζήτημα της Σαρία διέκρινε τρεις ομάδες, που θέλουν την κατάργησή της. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει «...χριστιανοί και μουσουλμάνοι, που διακρίνονται για τις προοδευτικές ιδέες τους...», την ακροδεξιά και «...μια μικρή ομάδα μουσουλμάνων της Θράκης που αγωνίζεται παρασκηνιακά και δόλια...». Αφενός η θεωρία των δύο άκρων και οποιαδήποτε απόπειρα αναπαραγωγής της δε μπορεί να δικαιολογήσει τη σημερινή αδιάλλακτη θέση της κυβέρνησης, αφετέρου η δημόσια αναφορά σε παρασκηνιακά παιχνίδια, ενώ ήδη έχουν προκύψει ερωτηματικά ως προς τους πραγματικούς λόγους ματαίωσης ομιλίας στην τούρκικη γλώσσα, είναι τουλάχιστον ατυχής.
Δεδομένου ότι:
1. Η μέριμνα για την παρουσία επίσημου μεταφραστή αποδεικνύει ότι η επιθυμία διεξαγωγής της ομιλίας στην τουρκική δεν ήταν μια απόφαση εντυπωσιασμού της τελευταίας στιγμής.
2. Η χρήση της οποιασδήποτε μητρικής γλώσσας ως μέσο έκφρασης είναι ένα δικαίωμα που εκπορεύεται από την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και από τις συμβάσεις - πλαίσια που ακολούθησαν, επεκτείνοντας την.
3. Το ύφος κι η αισθητική που αντανακλά ένα τέτοιο συνέδριο στην εποχή μας, απέχει παρασάγγας από πρακτικές φίμωσης των ομιλητών.
4. Η επίλυση των μειονοτικών θεμάτων απαιτεί ισότιμους και ειλικρινείς διαλόγους και όχι παράλληλους μονολόγους, που ορθώνουν διαχωριστικές γραμμές εντός της κοινωνίας και συμβάλλουν στην όξυνση των σχέσεων μεταξύ μειονότητας και πλειονότητας.
Ερωτάται ο κ. Yπουργός:
1. Ποιο φυσικό πρόσωπο ή φορέας επέβαλε την απαγόρευση της χρήσης της τουρκικής γλώσσας στο σχετικό συνέδριο και με ποιο σκεπτικό;
2. Θα δοθούν επαρκείς εξηγήσεις και απόδοση ευθυνών στους υπαίτιους;
3. Αναγνωρίζει η κυβέρνηση τις επιπτώσεις μιας τέτοιας πράξης ως προσβολή και έλλειμμα δημοκρατικότητας απέναντι τόσο στις μειονότητες όσο και στο ευρύτερο ήθος μιας δημοκρατικής χώρας;
4. Τι αποφάσεις σκέπτονται να λάβουν οι αρμόδιοι προκειμένου να διασφαλιστούν τα μειονοτικά δικαιώματα με ασφαλέστερο τρόπο, ώστε να μην αποτελέσουν ξανά στο μέλλον εύκολη λεία στις αδηφάγες ορέξεις των εκάστοτε γραφειοκρατών που με σκοτεινό και ύπουλο τρόπο προσέβαλαν τη φιλοσοφία του αναφερόμενου συνεδρίου;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Καρά Γιουσούφ Αϊχάν
Γαϊτάνη Ιωάννα
Γελαλής Δημήτρης
Δρίτσας Θεόδωρος
Δριτσέλη Παναγιώτα
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ιγγλέζη Κατερίνα
Κανελλοπούλου Μαρία
Καραγιαννίδης Χρήστος
Κατριβάνου Βασιλική
Κουράκης Τάσος
Μπάρκας Κώστας
Μπόλαρη Μαρία
Σαμοΐλης Στέφανος
Σταμπουλή Αφροδίτη
Το κράτος μας έχει μια επίσημη γλώσσα και είναι η Ελληνική και φυσικά κάθε Έλληνας πολίτης, τουλάχιστον μέσα στον Ελλαδικό χώρο, κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ οφείλει να μιλάει την Ελληνική. Ρωτάτε πως δεν επετράπη στον δημοσιογράφο Εβρέν Ντεντέ να εκφωνήσει την ομιλία του στα τουρκικά για το «πώς βλέπει η μειονότητα την εφαρμογή του Ισλαμικού Θρησκευτικού Δικαίου»;
ΑπάντησηΔιαγραφήΓνωρίζεται ότι ο κύριος αυτός είναι Έλληνας πολίτης μουσουλμάνος στο θρήσκευμα.
Γνωρίζεται ότι η συνθήκη της Λωζάνης μιλάει για Θρησκευτική και όχι Εθνική μειονότητα στην Θράκη ;