Ως στολίδι πολιτισμού και ιστορίας μπορεί να χαρακτηριστεί ο Τεκές Κιουτουκλού Μπαμπά , το ιστορικό οθωμανικό μνημείο ταφής, που βρίσκετ...
Ως στολίδι πολιτισμού και ιστορίας μπορεί να χαρακτηριστεί ο Τεκές Κιουτουκλού Μπαμπά, το ιστορικό οθωμανικό μνημείο ταφής, που βρίσκεται έξω από τον οικισμό Σέλινο στην Ξάνθη.
Ο τεκές χρονολογείται τον 15-16 αιώνα και πρόσφατα αναστηλώθηκε μετά από μια σειρά εργασιών συντήρησης, οι οποίες έδωσαν έναν σύγχρονο αισθητικό τόνο στο ιστορικό μνημείο. Κατά καιρούς πλήθος πολιτιστικών εκδηλώσεων και δρωμένων έχουν λάβει χώρα στην αυλή του τεκέ, ο οποίος προορίζεται να μετατραπεί σε μουσειακό έκθεμα το οποίο θα προστεθεί στα ενεργά τουριστικά αγαθά της περιοχής.
Όπως διαβάζουμε στη Βικιπαίδεια:
Ο Τεκές Κιουτουκλού Μπαμπά (Τουρκικά ως Kütüklü Baba Tekkesi) είναι ένα Οθωμανικό ταφικό μνημείο (τουρμπές - Τουρκικά Türbe) το οποίο εκτιμάται ότι χρονολογείται από 15ο-16ο αιώνα. Το μνημείο βρίσκεται στην δυτική όχθη της λίμνης Βιστωνίδας βορειοδυτικά του Σέλινου, στο Νομό Ξάνθης στη Θράκη. Βρίσκεται κοντά στην αρχαία Αναστασιούπολη - Περιθεώριο.
Όνομα
Στους Τουρκόφωνους της περιοχής το μνημείο είναι γνωστό ως ο Τεκές του Κιουτουκλού Μπαμπά (Kütüklü Baba Tekkesi - μεταφράζεται ως ο τεκές:μέρος συνάθροισης δερβίσηδων, του Κιουτουκλού Μπαμπά) ενώ στους Ελληνόφωνους είναι γνωστό ως ο Τεκές. Ο χαρακτηρισμός τεκές δηλαδή μοναστήρι δερβίσηδων και όχι ταφικό μνημείο τουρμπές είναι εσφαλμένος. Αυτό οφείλεται στο ότι πριν το 1826 στο χώρο υπήρξε τεκές δερβίσηδων ο οποίος καταστράφηκε από τον Σουλτάνο Μαχμούτ το Β΄. Ο Σουλτάνος Μαχμούτ ο Β΄ την εποχή εκείνη έκανε εκστρατεία εκδίωξης όλων των Σωμάτων Γενίτσαρων των οποίων τα μέλη συσχετιζόταν με το τάγμα Μπεκτασικών Δερβίσηδων.
Ο Τεκές Κιουτουκλού Μπαμπά (Τουρκικά ως Kütüklü Baba Tekkesi) είναι ένα Οθωμανικό ταφικό μνημείο (τουρμπές - Τουρκικά Türbe) το οποίο εκτιμάται ότι χρονολογείται από 15ο-16ο αιώνα. Το μνημείο βρίσκεται στην δυτική όχθη της λίμνης Βιστωνίδας βορειοδυτικά του Σέλινου, στο Νομό Ξάνθης στη Θράκη. Βρίσκεται κοντά στην αρχαία Αναστασιούπολη - Περιθεώριο.
Όνομα
Στους Τουρκόφωνους της περιοχής το μνημείο είναι γνωστό ως ο Τεκές του Κιουτουκλού Μπαμπά (Kütüklü Baba Tekkesi - μεταφράζεται ως ο τεκές:μέρος συνάθροισης δερβίσηδων, του Κιουτουκλού Μπαμπά) ενώ στους Ελληνόφωνους είναι γνωστό ως ο Τεκές. Ο χαρακτηρισμός τεκές δηλαδή μοναστήρι δερβίσηδων και όχι ταφικό μνημείο τουρμπές είναι εσφαλμένος. Αυτό οφείλεται στο ότι πριν το 1826 στο χώρο υπήρξε τεκές δερβίσηδων ο οποίος καταστράφηκε από τον Σουλτάνο Μαχμούτ το Β΄. Ο Σουλτάνος Μαχμούτ ο Β΄ την εποχή εκείνη έκανε εκστρατεία εκδίωξης όλων των Σωμάτων Γενίτσαρων των οποίων τα μέλη συσχετιζόταν με το τάγμα Μπεκτασικών Δερβίσηδων.
Ιστορία
Σύμφωνα με μια θεωρία ο Κιουτουκλού Μπαμπά ήταν ένας περιστρεφόμενος δερβίσης ο οποίος υπηρέτησε τις άτακτες δυνάμεις του Οθωμανού στρατηγού Γαζή Έβρενου και έκτισε το κτήριο αυτό κατά την στρατιωτική περιοδεία του. Σήμερα δεν έχουν σωθεί τα αρχεία των κτηρίων που ίδρυσε ο Εβρενός.
Σύμφωνα με μια θεωρία ο Κιουτουκλού Μπαμπά ήταν ένας περιστρεφόμενος δερβίσης ο οποίος υπηρέτησε τις άτακτες δυνάμεις του Οθωμανού στρατηγού Γαζή Έβρενου και έκτισε το κτήριο αυτό κατά την στρατιωτική περιοδεία του. Σήμερα δεν έχουν σωθεί τα αρχεία των κτηρίων που ίδρυσε ο Εβρενός.
Περιγραφή
Είναι Οθωμανικό μνημείο, το οποίο σύμφωνα με την αρχιτεκτονική δομή του (οκταγωνική) πιθανολογείται ότι χτίστηκε το 15ο ή αρχές του 16ου αιώνα [1]. Σήμερα διασώζεται μόνο το μαυσωλείο (τουρμπές) το οποίο είναι λιθόκτιστο οκταγωνικό κτήριο με θολωτή οροφή. Πιθανόν το μνημείο να έχει χτιστεί πάνω στα ερείπια παλαιότερου χριστιανικού ναού.
Το μνημείο σήμερα είναι θρησκευτικό χώρος και για τους μουσουλμάνους και τους χριστιανούς κάτοικους της περιοχής. Για τους μουσουλμάνους είναι ο τάφος (τουρμπές) του Κιουτουκλού Μπαμπά, ενώ το ανατολικό μέρος του μνημείου έχει μετατραπεί σε αυτοσχέδιο ναό του Αγίου Γεωργίου από τους χριστιανούς.
Παράδοση - Λαογραφία
Σύμφωνα με με μια θεωρία (Τσιγάρας) η προσέλευση των μουσουλμάνων οφείλεται στο ότι η λατρεία του Αγίου Γεωργίου συνδέεται με την Μπεκτασίδικη/Αλεβίτικη πρακτική. Ο Ζεγκίνης έχει γράψει ότι όταν ήρθαν πρόσφυγες από την ανατολική Θράκη στην περιοχή το 1920 βρήκαν δερβίσηδες μέσα στον τεκέ και έμαθαν ότι ο τεκές ήταν αρχικά χριστιανική εκκλησία αφιερωμένη στον Άγιο Νικόλαο. Σύμφωνα με τον βυζαντινολόγο Χαράλαμπο Μπακιρτζή η θεωρία ότι υπήρξε παλαιότερη βυζαντινή εκκλησία αφιερωμένη στον Άγιο Νικόλαο αποτελεί παράδοση. Σύμφωνα με μια άλλη παράδοση η εκκλησία αυτή ήταν το σημείο όπου σταμάτησε για ανάπαυση ο Καταλανός ιππότης Μπερανγκέρ Ντ' Εντένσα, ο οποίος σκοτώθηκε σε μια μάχη εκεί κοντά το 1307.
Σύμφωνα με με μια θεωρία (Τσιγάρας) η προσέλευση των μουσουλμάνων οφείλεται στο ότι η λατρεία του Αγίου Γεωργίου συνδέεται με την Μπεκτασίδικη/Αλεβίτικη πρακτική. Ο Ζεγκίνης έχει γράψει ότι όταν ήρθαν πρόσφυγες από την ανατολική Θράκη στην περιοχή το 1920 βρήκαν δερβίσηδες μέσα στον τεκέ και έμαθαν ότι ο τεκές ήταν αρχικά χριστιανική εκκλησία αφιερωμένη στον Άγιο Νικόλαο. Σύμφωνα με τον βυζαντινολόγο Χαράλαμπο Μπακιρτζή η θεωρία ότι υπήρξε παλαιότερη βυζαντινή εκκλησία αφιερωμένη στον Άγιο Νικόλαο αποτελεί παράδοση. Σύμφωνα με μια άλλη παράδοση η εκκλησία αυτή ήταν το σημείο όπου σταμάτησε για ανάπαυση ο Καταλανός ιππότης Μπερανγκέρ Ντ' Εντένσα, ο οποίος σκοτώθηκε σε μια μάχη εκεί κοντά το 1307.